Poradnik dla solidnych pacjentów
(i dla pacjentów, którzy chcą być solidni, ale nie wiedzą, jak to zrobić)

Szanowny Pacjencie,
zapewne nie czujesz się komfortowo, kiedy wiesz, że nie stawiłeś się na umówionej wizycie, której wcześniej nie odwołałeś. Zapewne też odczuwasz dyskomfort, wiedząc, że niebawem czeka Cię umawianie kolejnego terminu i kontakt z rejestracją i – wreszcie – spotkanie z lekarzem, który poświęcił swój czas, czekając bezskutecznie na Ciebie. Ponieważ osobiście doświadczasz tego, że bycie niesolidnym pacjentem jest uciążliwe, redakcja portalu Dentysta.eu przygotowała dla Ciebie krótki poradnik, dzięki któremu bez problemu staniesz się pacjentem solidnym i terminowo stawiającym się na umówione wizyty. Rezultaty tej przemiany (tak, jak rezultaty pozytywnych przemian innych niesolidnych pacjentów) odczujesz w krótkim czasie – osobiście – w postaci:

  • krótszych kolejek do specjalistów;
  • krótkich terminów oczekiwania na badania medyczne;
  • nieskrywanej sympatii pracowników służby zdrowia: od personelu rejestracji po lekarza i jego asystę w gabinecie czy pracowni diagnostycznej.

Na początek zajmijmy się tym:

Dla kogo i dlaczego bycie niesolidnym pacjentem jest uciążliwe?
  • Dla innych pacjentów, ponieważ zajmuje się/blokuje się miejsce w kolejce innym pacjentom, niejednokrotnie ciężej chorym i bardziej potrzebującym konsultacji lub pomocy lekarskiej (w tym Twoim najbliższym: dzieciom, rodzicom, dziadkom...).
  • Dla lekarzy i pozostałego personelu medycznego, gdyż marnuje się czas, który lekarz mógłby poświęcić na niesienie pomocy innym, schorowanym i cierpiącym osobom, oraz blokuje się miejsce i czas na badanie diagnostyczne.
  • Dla każdego obywatela (w tym Ciebie i członków najbliższej rodziny), ponieważ marnuje się środki finansowe przeznaczone na przygotowanie, obsługę i utrzymanie w gotowości do pracy urządzeń diagnostycznych. W sektorze publicznym jest to marnotrawstwo pieniędzy wpływających od każdego z ubezpieczonych (także od Ciebie i Twoich najbliższych, którzy opłacają składki na ubezpieczenie zdrowotne). W sektorze prywatnym marnotrawstwo to przekłada się na wyższe ceny wizyt u lekarzy.
  • Dla Ciebie, gdyż osobiście doświadczasz skutków niesolidności innych pacjentów: kiedy czekasz w długich kolejkach i – będąc w pilnej potrzebie zdrowotnej – nie możesz liczyć na niezwłocznie wykonaną diagnostykę.

Co robić, aby nie zapomnieć o wizycie?
Sposobów na to jest wiele. Każdy może opracować swój własny. Tu podajemy kilka metod sprawdzonych i stosowanych przez zawsze solidnych pacjentów:
  • Wpis do terminarza elektronicznego (np. w smartfonie lub w laptopie) – z ustawionymi dwoma przypomnieniami o wizycie: na tydzień przed terminem i jeden dzień przed wizytą. Dzięki takiemu rozwiązaniu będzie można z wyprzedzeniem odwołać wizytę umówioną kilka miesięcy wcześniej lub przełożyć jej termin, jeśli okaże się, że z jakichś powodów nie można przyjść do lekarza w ustalonym czasie. Będzie też można zawczasu zorganizować sobie np. dzień wolny w pracy lub zmienić wcześniejsze plany względem pory umówionej wizyty.
  • Karteczki – „fiszki” przyczepione np. magnesem do lodówki lub ulokowane na domowej „tablicy ogłoszeń” lub wpis na listę zadań do wykonania w terminarzu podręcznym. Ta metoda sprawdzi się najlepiej u osób, które regularnie przeglądają treść tak zapisanych informacji.
  • Prośba o przypomnienie telefoniczne, mailowe lub SMS-em o terminie wizyty – zazwyczaj lecznice same oferują tego typu usługę (najczęściej bezpłatnie), ale zawsze warto samemu zapytać o taką możliwość przypomnienia.
  • SMS zaplanowany – poproś bliską osobę, aby przygotowała i wysłała Ci zaplanowanego SMS-a z przypomnieniem o terminie wizyty.

Co zrobi lekarz, jeśli nie stawisz się na umówioną wizytę bez jej uprzedniego odwołania?
Lekarz na pewno będzie czekał na Ciebie w umówionym czasie. Co będzie dalej – to zależy od regulaminu panującego w poradni. W sektorze prywatnym stosowane są różne rozwiązania: od wycofania pacjenta na koniec kolejki oczekujących, poprzez wydłużenie czasu oczekiwania na możliwość zarejestrowania.

Co zrobić, jeśli nie możesz przyjść na umówioną wizytę?
Jeśli wiesz, że na pewno w umówionym terminie nie możesz skorzystać z badania medycznego lub wizyty u lekarza, niezwłocznie skontaktuj się z lecznicą: zadzwoń lub (jeśli przychodnia uznaje takie formy kontaktu z pacjentami) wyślij e-maila lub SMS-a, albo też staw się osobiście w poradni i odwołaj wizytę lub zmień jej termin. Ważne: odwołaj wizytę nawet, jeśli pozostało do niej tylko kilka godzin. To wystarczy, aby pracownik medyczny mógł na Twoje miejsce zaprosić innego pacjenta. W ten sposób możesz uratować komuś życie!

Co zrobić, jeśli nie pamiętasz terminu wizyty?
Najprościej – zadzwoń, wyślij SMS lub napisz emaila do lecznicy i poproś o sprawdzenie daty i godziny.